Moje druhá knížka Páchám dobro

13. 03. 2009 17:13:35
Kdy jsem poprve pocítila potřebu psát? Proto, že...

Rozhovor pro Fakta Pres:

1. Kdy jste poprvé pocítila potřebu psát ?

Říká se, že tvoření je ventil pro lidskou duši. A člověk někdy, aby se nezbláznil, ventil potřebuje. Začátkem sedmdesátých let se mi narodl nemocný synek. Tehdy nebylo v módě mít svého psychologa či psychiatra a obtěžovat rodinu či známé svými problémy jsem nechtěla. Tak jsem vzala papír a tužku a začala psát jen tak do šuplíku. Paradoxem ale je, že moje první otištěné práce byly vtipy v Dikobraze a humoresky o dětech v časopise Vlasta. Tam mi tehdy vyčlenili stálou rubriku „Vlastička“, kam jsem přispívala dokud děti neodrostly. Tyto vybrané drobnosti vyšly v roce 1990 pod názvem „Indiskrétnosti“. Úvodního slova se ujal spisovatel František Nepil, ilustrací pražská malířka Zdeňka Burgetová. Oba boží a nezapomenutelní lidé.

2. Co je pro vás největší inspirací?

První inspirací mi byly moje děti a jejich kamarádi, příhody v naší rodině. Tehdy jsem se držela vyhraněného tématu a chtěla příběhy vložit do knihy “Povídání od plotny.“ No a jak člověk rozšiřuje obzor, začne vnímat dění i ve společnosti. Jenže euforie po Pražském jaru 1968 opadla okupací naší republiky vojsky Varšavské smlouvy a zájem o politiku skončil. Potom přišla sametová revoluce, cinkání klíči a protože je člověk nepoučitelný, s vírou v demokracii jsem se vrhla zase do psaní. Tehdy mně napadlo, že by se vydané fejetony a úvahy mohly sejít v knížce „Politika od plotny". Uvidíme.

3. Řada vašich povídek, fejetonů či glos se s lidmi moc nemazlí...


Co je to nemazlí? Když vidím zlo nebo bezpráví, prostě zasáhnu. A protože lidé nemají ústní výtky nebo poučení rádi, tak jim to píši. To víte, že se postřelená husa, když si to pak někde přečte, ozve. A to je dobře. To je sakra dobře. Protože jakákoliv emoce je lepší než mrtvé ticho, které nic neřeší. Jsem narozená ve znamení Vah a toto znamení mají ve svém znaku soudci i advokáti. Prostě Váha rovná se spravedlnost a tak jsem jaká jsem a lepší už to nebude.


4. Co považujete za svůj největší úspěch?

Možná byste čekal, že řeknu první místo v Bakalářských příbězích v r. 1986 s povídkou „Děda Myška“, v hlavní roli s Františkem Filipovským. Nebo povídky vysílané v Československém rozhlase v pořadu Ve znamení měsíce ledna – prosince (četli Vladimír Brabec nebo Jaroslava Obermaierová). Já za svůj největší úspěch považuji napsání a otištění článků „Zlatí komunisti“ a „Slováci, já vám nevěřím“ v okresních novinách Týdeník. Byly to články kontroverzní, v době, kdy se ještě nevědělo co se vlastně smí a co nesmí, takže napsání i otištění byla tenkrát odvaha. Stejně tak oceňuji Poličské novinky za zveřejnění mého postoje k neobhajitelné válce v Iráku.

5. Jaké máte plány do budoucna?

Těch mám moc, ale člověk míní... Připravuji knihu “Já, moje zvěř a tri druzí“. Budou to příběhy o zvířátkách, dětech, a to nejen mých vlastních. Navíc člověk, který mi v životě hodně pomáhá nejen v psaní, se jmenuje Vrabec, takže mezi mou zvěř taky zapadne.

Rozepsaný mám dokument „Deset let Galerie Vysočina v Poličce“, kterou jsme s bývalým manželem, výtvarníkem Janem Čihákem, založili v r. 1990 a já ji v r. 2000 musela ze zdravotních důvodů předat své nástupkyni. Od té doby si připadám jako matka, která opustila těžce zrozené dítě a teď se dívá, jak ho vedou životem jiní, a to zrovna ne podle mých představ. Ale takový je život.

Při psaní se často uchylujete k Bibli. Proč?

Když mi zemřela maminka, začala jsem přemýšlet, proč nás musela opustit v době, když se konečně začala mít dobře. A tak jsem otevřela Bibli. Jenže když otevřete jedny vrátka, otevře se vám několik dalších, no a když otevřete zase jedny z nich, tak zase se otevřou další. A tak jdete dál a dál. Dnes už vím, že poznání nikdy nekončí. A přes všechna nová a nová poznání jsem přesvědčena, že Desatero přikázání, které Bůh svěřil Mojžíšovi jako návod k životu lidí, je neměnný morální kodex každého slušného člověka, věřícího i ateisty.

Co byste popřála čtenářům?

Aby se u knížky bavili, smáli, plakali, klidně mi mohou i nadávat. Jen ať, proboha, nezůstávají lhostejní.

Autor: Libuše Čiháková | pátek 13.3.2009 17:13 | karma článku: 7.92 | přečteno: 1102x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Kultura

Dita Jarošová

Burešův Maelström ?

Všichni máme v paměti telefonní aplikaci Bez Andreje. Funguje dosud? Kupujete anebo využili jste ji někdy v minulosti? Už její pouhý výskyt nám v podstatě oznamuje, že bude přetěžké vyhnout se výrobkům právě z této stáje...

27.3.2024 v 9:50 | Karma článku: 10.56 | Přečteno: 289 | Diskuse

Richard Mandelík

Jeden podařený slavnostní koncert k roku české hudby

Koncert až na dvě zajímavé výjimky vokální a celý věnovaný památce české skladatelky Slávy Vorlové (1894—1973)), tudíž dnes užito jen její hudby a občas i textů.

25.3.2024 v 7:00 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 45 | Diskuse

Ladislav Kolačkovský

Rytíři Sacher-Masochové v Praze, c. a k. úředníci a milostné vášně

Na Olšanských hřbitovech je hrobka rytířů Krticzků von Jaden. A tam odpočívá i vlastní sestra slavného Sachera-Masocha, díky němuž vzniklo slovo masochismus. Barbara von Sacher. O rodu rytířů Sacher-Masoch a Krticzků.

24.3.2024 v 19:47 | Karma článku: 17.83 | Přečteno: 342 | Diskuse

Pavel Král

Spravedlnost

Po přečtení tohoto příběhu bych mohl jen poznamenat, že spravedlnost je v Božích rukou. A tím by bylo celé téma vyčerpáno. Ale já bych rád spolu s vámi uvažoval o potřebě spravedlnosti v širších souvislostech. A k tomu bych rád...

24.3.2024 v 13:00 | Karma článku: 4.43 | Přečteno: 117 | Diskuse

Ladislav Kolačkovský

Dominikána není jen moře a Survivor – místokrálové a kapitáni Santa Dominga

Letošní soutěž Survivor probíhá v Dominikánské republice a jistě mnoho obyvatel naší země v létě zamíří do tamní turistické destinace. Kdysi to však byla součást místokrálovství Nové Španělsko a generální kapitanát.

23.3.2024 v 14:55 | Karma článku: 14.27 | Přečteno: 164 | Diskuse
Počet článků 966 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1603
Locations of visitors to this page free counters Vydané knihy: Indiskrétnosti, Páchám dobro, Moje zvěř,já a ti druzí, k dostání v Nakladatelství Mezera (i v internetové podobě) a na adrese 3lipy@seznam.cz.

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...