Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Moje druhá knížka Páchám dobro

Kdy jsem poprve pocítila potřebu psát?  Proto, že...

Rozhovor pro Fakta Pres:

1. Kdy jste poprvé pocítila potřebu psát ?

Říká se, že tvoření je ventil pro lidskou duši. A člověk někdy,  aby se nezbláznil, ventil potřebuje. Začátkem sedmdesátých let se mi narodl nemocný synek. Tehdy nebylo v módě mít svého psychologa či psychiatra a obtěžovat rodinu či známé svými problémy jsem nechtěla. Tak jsem vzala papír a tužku a začala  psát jen tak do šuplíku. Paradoxem ale je, že moje první otištěné práce  byly vtipy v Dikobraze a humoresky  o dětech v  časopise Vlasta.  Tam mi tehdy vyčlenili stálou   rubriku „Vlastička“, kam jsem přispívala dokud děti neodrostly. Tyto vybrané drobnosti vyšly v roce 1990 pod názvem „Indiskrétnosti“. Úvodního slova se ujal spisovatel František Nepil, ilustrací  pražská malířka Zdeňka Burgetová.  Oba  boží a  nezapomenutelní  lidé.

2. Co je pro vás největší inspirací?

První inspirací mi byly moje  děti a jejich  kamarádi, příhody v naší  rodině. Tehdy jsem se držela vyhraněného tématu a chtěla příběhy  vložit do knihy “Povídání od plotny.“ No a jak člověk rozšiřuje obzor, začne vnímat  dění i ve společnosti.  Jenže euforie po Pražském jaru 1968 opadla  okupací naší republiky  vojsky Varšavské smlouvy a zájem o  politiku skončil. Potom   přišla sametová revoluce, cinkání  klíči a protože je člověk nepoučitelný, s vírou v demokracii jsem se  vrhla zase do psaní.  Tehdy mně napadlo, že by se   vydané fejetony a úvahy mohly sejít v  knížce „Politika od plotny". Uvidíme. 

3. Řada vašich povídek, fejetonů či glos se s lidmi moc nemazlí...


Co je to nemazlí?  Když vidím zlo nebo  bezpráví,  prostě zasáhnu. A protože lidé nemají ústní výtky nebo poučení rádi, tak jim  to píši. To víte, že se postřelená husa, když si to pak někde přečte, ozve. A to je dobře. To je sakra dobře. Protože jakákoliv emoce je  lepší než mrtvé ticho, které nic neřeší.  Jsem narozená ve znamení Vah a toto znamení  mají ve  svém  znaku soudci i advokáti. Prostě Váha rovná se spravedlnost a tak  jsem jaká jsem a lepší už to nebude.


4. Co považujete za svůj největší úspěch?

Možná byste čekal, že řeknu první místo v Bakalářských příbězích v r. 1986  s povídkou „Děda Myška“, v hlavní roli s Františkem Filipovským.  Nebo povídky vysílané v Československém  rozhlase v pořadu Ve znamení měsíce ledna – prosince (četli Vladimír  Brabec nebo Jaroslava Obermaierová). Já za svůj největší úspěch považuji napsání a otištění článků „Zlatí komunisti“ a „Slováci, já vám nevěřím“  v okresních novinách Týdeník. Byly  to články kontroverzní, v době, kdy se ještě nevědělo co se vlastně smí a co nesmí, takže napsání i otištění byla tenkrát odvaha.  Stejně tak oceňuji Poličské novinky za zveřejnění mého postoje k neobhajitelné válce v Iráku.

5. Jaké máte plány do budoucna?

Těch mám moc, ale člověk míní... Připravuji knihu “Já, moje zvěř a tri druzí“. Budou to příběhy o zvířátkách, dětech, a to nejen   mých vlastních. Navíc člověk, který mi v životě hodně pomáhá  nejen v psaní,  se jmenuje Vrabec, takže mezi mou zvěř  taky zapadne.

Rozepsaný  mám  dokument „Deset let Galerie Vysočina v Poličce“, kterou jsme s bývalým manželem, výtvarníkem Janem Čihákem, založili v r. 1990 a  já ji v r.  2000  musela  ze zdravotních důvodů předat své nástupkyni. Od té doby si připadám jako matka, která opustila těžce zrozené dítě a  teď se  dívá, jak ho vedou životem jiní, a to zrovna ne podle mých představ. Ale takový je život. 

Při psaní se často uchylujete k Bibli. Proč?

Když mi zemřela maminka, začala jsem přemýšlet, proč nás musela opustit v době,  když se konečně začala  mít dobře. A tak jsem otevřela  Bibli. Jenže když otevřete jedny vrátka,  otevře se vám několik dalších, no a když otevřete zase jedny z nich, tak zase se otevřou další. A tak jdete dál a dál. Dnes už vím, že poznání nikdy nekončí. A přes všechna nová a nová poznání jsem přesvědčena, že Desatero přikázání, které  Bůh svěřil Mojžíšovi jako návod k životu lidí,  je neměnný morální kodex  každého slušného člověka, věřícího i ateisty.

Co byste popřála čtenářům?

Aby se  u knížky bavili, smáli, plakali,  klidně  mi mohou i nadávat. Jen ať, proboha,  nezůstávají  lhostejní.

Autor: Libuše Čiháková | pátek 13.3.2009 17:13 | karma článku: 7,92 | přečteno: 1102x
  • Další články autora

Libuše Čiháková

K ranní kávě: Rozbitý hrneček

Radost, kterou způsobíme druhému, má podivuhodnou vlastnost. Odrazem se neoslabuje, ale vrací se k nám košatější a zářivější. Gándhi

18.6.2013 v 8:09 | Karma: 27,81 | Přečteno: 2054x | Diskuse| Ostatní

Libuše Čiháková

Domov

Ještě nedávno nás bylo o dva více. Zakrátko bude o jednoho méně-neslyší, nevidí, ztrácí se nám před očima...a vzpomínky letí...

7.5.2013 v 13:45 | Karma: 23,49 | Přečteno: 893x | Diskuse| Společnost

Libuše Čiháková

K ranní kávě: Facka do nastavené tváře

Když zbohatne chytrý, opraví si dům. Když zbohatne hlupák, pořídí si novou ženu...

6.4.2013 v 9:47 | Karma: 24,31 | Přečteno: 1754x | Diskuse| Společnost

Libuše Čiháková

Komu se to nelíbí...

Vpomínám na jednu známou, která když nastoupila na zasloužený odpočinek, nelenila každé ráno vstát a z okna na lidi, čekající na autobus ukázat vztyčený prostředníček...

1.4.2013 v 19:00 | Karma: 20,18 | Přečteno: 1125x | Diskuse| Ostatní

Libuše Čiháková

„Kašpar“ John chce v TV odhalit, jak jsme přišli o 1 000 miliard

Tak to bude dnes, 5. 3. ve 20 hodin na TV Barrandov, pěkný mazec! Copak je myslitelné, aby kmotři nechali Johna a šéfa tohoto pořadu jen tak něco takového vysílat?

5.3.2013 v 12:12 | Karma: 16,43 | Přečteno: 1979x | Diskuse| Politika
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Triumf českých středoškoláků. Zvítězili v soutěži NASA s návrhem dálkové opravy družic

27. dubna 2024  17:21

Pětice českých středoškoláků uspěla ve finále prestižní mezinárodní soutěže Conrad Challenge v...

Praktický i pro zábavu. Americká firma nabízí robopsa s plamenometem

27. dubna 2024  17:04

Americká firma Throwflame poprvé zveřejnila cenovku za svého robotického psa, který má na sobě...

Putin přímo nenařídil zabít Navalného, dospěly k závěru americké tajné služby

27. dubna 2024  16:21

Americké tajné služby dospěly k závěru, že ruský prezident Vladimir Putin pravděpodobně přímo...

Na britského turistu zaútočil v Karibiku žralok. Muže zranil deset metrů od břehu

27. dubna 2024  16:17

Čtyřiašedesátiletý britský turista skončil na jednotce intenzivní péče, když jej u severního...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...